S velkou pravděpodobností se ve vašem šatníku zabydlely oděvy módních značek, které nepatří ke svatouškům, co se týče sociálních a enviromentálních dopadů na planetu. Zodpovědný přístup k životnímu prostředí i ke svým zaměstnancům většina nejznámějších a nejdostupnějších fast fashion značek bohužel postrádá.
Představíme vám několik značek, které jsou v českém prostředí natolik dostupné a oblíbené, že je potřeba o jejich nezodpovědnosti dostatečně informovat.
SHEIN
Víc než 20 milionů lidí sleduje instagramový profil čínské značky SHEIN. Právě díky sociálním sítím se stala populární. Za co nejméně tu seženete nejvíce. Asi tak by se dal jednoduše popsat koncept firmy. Internetový obchod je každý den bohatší o 500 produktů, a to za velmi nízké ceny. Tím značka podporuje kulturu rychlé módy, tedy intenzivní výrobu na úkor životního prostředí. Výrobou obrovského množství oděvů se nepochybně podílí na tvorbě textilního odpadu, který zahlcuje skládky a zatěžuje planetu.SHEIN se řadí k netransparentním značkám, neboť nesdílí informace o tom, kde jsou oděvy vyráběny. Neprůhledná je i ohledně svého dodavatelského řetězce. Společnost veřejně ujišťuje, že nevyužívá nucenou či dětskou práci a že svým pracovníkům vyplácí nadprůměrné mzdy. Tomu se však dá těžko uvěřit, když prodává zboží tak levně… Obzvlášť když víme, že Čína nepatří ke státům chovajícím se eticky, co se zacházení s pracovníky v průmyslu týče. SHEIN nepostrádá jen etičnost, ale i originalitu. Své modely mnohdy do detailu kopíruje od jiných výrobců oděvů.
Ničím nebývalým není ani nespolehlivost. Zákazníci bývají nemile překvapeni, že dostávají produkt, který si vůbec neobjednali. Produkty totiž bývají často nafoceny reprezentativně, ale ve skutečnosti je jejich vzhled odlišný.
Primark
Irská módní značka Primark je kritizována za své eco-un-friendly praktiky. V této značce se totiž promítá veškeré ekologické zlo. Produkuje velké množství odpadu, zanechává po sobě uhlíkovou stopu gigantických rozměrů a používá zcela neudržitelné materiály.Netransparentnost značce rozhodně nepřidává na hodnotě a důvěryhodnosti. Drtivá většina oděvů je vyráběna v Bangladéši, odkud v roce 2014 unikly informace o nedůstojném zacházení se zaměstnanci. Stačila k tomu jen tři písmena ,,SOS“, která byla švadlenami všita do štítku oděvu. Primark tuto záležitost smetl ze stolu jako hoax a jakékoli pochybení popřel. Pracovní podmínky však bezpochyby nejsou ničím záviděníhodným… Práce na 15 hodin denně je ve fabrikách tohoto typu bohužel naprosto běžná a finanční odměna za odvedenou práci nedostatečná. Sympatie Primark nezískává ani skandály se zaměstnáváním a otročením dětí… Pozitivnímu vnímání společnosti nepřispívá dokonce ani kvalita oděvů, která se rovná nule.
Zara
Řetězec Zara je jedním z největších tvůrců v oblasti fast fashion. Tato značka je součástí španělské nadnárodní oděvní společnosti INDITEX, do níž spadá i Zara Home, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti, Uterqüe.Jejich obchody jsou rozšířené po celém světě a fabriky zaměstnávají zhruba 144 000 zaměstnanců, s nimiž je zacházeno špatně v mnoha směrech včetně získávání neadekvátních mezd. Kolekce oděvů představují kolotoč, který se obměňuje přibližně každých 5 týdnů. Tento kolotoč perfektně definují jen tři slova – masivní textilní odpad. Tímto tempem totiž dochází k výrobě ohromného množství oblečení, které ani nemá šanci být zcela vyprodáno, a tak rozhodně nekončí v šatních skříních, ale na skládkách a ve spalovnách, aniž by je někdo někdy oblékl.
Co se týče zacházení se zaměstnanci, z různých průzkumů a rozhovorů vyplývá, že práce na 16 až 19 hodin s prakticky minimálními přestávkami je zcela běžnou součástí pracovní náplně.
Přestože se Zara snaží zapojovat do recyklačních programů, není to ani zdaleka dostatečná snaha k zodpovědnému zacházení s planetou. S přihlédnutím k oblíbenosti oděvů Zary můžeme tento řetězec označit za jakéhosi krále fast fashion, který vévodí šatníkům téměř každého člověka.
H&M
Pokud označíme Zaru za krále fast fashion, pak královnou je bezesporu značka H&M. I tato pro většinu lidí zcela dostupná značka se nemůže chlubit svým počínáním v souvislosti s přístupem k životnímu prostředí a ke svým švadlenám. Nesmíme opomíjet ani její o něco dražší sestru – značku COS.Výroba oděvů zachází do šílených čísel – každoročně vzniknou až 3 miliardy oblečení pod tímto brandem. Co s takovým množstvím oblečení? Je více než jasné, že stejně jako v případě Zary se spousta z nich neprodá. Historie značky pamatuje moment, kdy neprodané oděvy posloužily jako palivo pro švédskou elektrárnu…
H&M se nejen kvantitou vyrobeného oblečení, ale i svým (ne)působením na poli ekologie, řadí k jedněm z nejvíce znečišťujícím naši planetu. Královna fast fashion není krutá pouze k životnímu prostředí, ale i ke svým poddaným, k nimž můžeme řadit jak švadleny, tak i zákazníky. Švadleny pracují v hrozných podmínkách a vyplácí se jim směšně nízká mzda. Zákazníci krutost královny pociťují na neoriginalitě oděvů a oblbování greenwashingem. H&M je totiž známé i tím, že doslova kopíruje modely vyšší módy nejslavnějších návrhářů. A greenwashing je už v podstatě naprostou součástí existence H&M.
Recyklací a udržitelností se ohánějí dennodenně, avšak do splnění podmínek pro úspěšnou recyklaci a výrobu udržitelných oděvů mají daleko…
A které značky se předvedly jako ty nejhorší v loňském roce? Web Good On You, který má v hledáčku oděvní firmy a hodnotí je podle přístupu k udržitelnosti a k ekologii, vytvořil přehled. Prvních deset příček obsadily tyto značky:
- SHEIN
- Fashion Nova
- ZAFUL
- Missguided
- Nasty Gal
- Boohoo
- PrettyLittleThing
- Forever 21
- Hot Topic
- Savage X Fenty