K ukládání nastavení a správnému fungování využíváme soubory cookies. Používáním webu s jejich používáním souhlasíte. Rozumím

Vyhrajte boj nad konzumem

Ráchel Smékalová

Znáte kouzelný princip Cost Per Wear? My vás ho naučíme! S jeho pomocí ulehčíte peněžence, skříni i mysli. A navíc i životnímu prostředí, které nadměrnou výrobou šatstva zkrátka trpí.

Konzum je nákladný styl života

Rychle se měnící módní trendy jsou společně s konzumní společností pohroma. Výsledkem je totiž nadbytečné množství věcí, které vyžaduje až příliš mnoho vydané energie a času. Proč? Na údržbu, nákup, následný úklid, ale i péči.

Nepovedený nákup

Nedávno jsem se přistihla při nakupování na internetovém e-shopu, který dováží své produkty z Číny. To jsem ale zjistila až po dokončení platby. Na balík jsem čekala zhruba měsíc. A výsledek? Botky o dvě čísla menší, tričko pro panenku a jedny nositelné šaty. Protože jsem utratila pouhé dva tisíce, mávla jsem nad tou katastrofou rukou. Obsah balíku skončil na dně skříně.

Takhle se má nakupovat!

O pár měsíců později jsem si koupila hedvábné šaty na léto. Pokukovala jsem po nich už nějaký ten pátek, tak bylo na čase. Ačkoli stály skoro stejně jako zpáteční letenka z Prahy do Kodaně, koupila jsem je. Šaty jsem nosila každý týden. Díky jejich univerzálnímu vzhledu jsem je vytáhla jak s teniskami do práce, tak s lodičkami na svatbu kamarádky. Dokonce našly uplatnění i při nedělním brunchi s rodinou! A podle principu Cost Per Wear je to opravdu to pravé!

Princip Cost Per Wear

Princip učí vybírat a nakupovat oblečení podle jednoduché rovnice. Klade důraz především na smysluplnost nákupu. Jak po etické, tak estetické stránce věci. Navíc už se vám nikdy nestane, že se kvůli nepovedenému nákupu budete cítit provinile.

Co to je?

Cost Per Wear znamená cena za nošení. Je to prosté. Čím častěji daný kousek nosíte, tím více se jeho hodnota vrací do vaší peněženky. Naopak, pokud jste koupili drahou věc, kterou vůbec nepoužíváte, jeho hodnota se vám nijak nevrací a útrata byla zbytečná.

Jak to funguje v praxi?

Představte si kašmírový svetr, který visel na ramínku už vaší babičce. Nosila ho pravidelně patnáct let, a to každý rok od podzimu do jara. Tehdy za něj zaplatila 3 000 korun. Dnes máte svetřík na poličce složený vy. Nosíte ho především na horách a doma. Protože se o kašmírový svetr špatně stará v domácích podmínkách, dvakrát za sezónu musí do čistírny. Tam investujete sto korun. Svetr vám díky péči vydrží dalších deset let. Možná déle. Jeho tehdejší cena byla několikanásobně vyšší, než u svetru vyrobeného z nekvalitního polyesteru.

S četností nošení klesá cena

S každým babiččiným i vaším nošením se cena svetru snižovala. Jeho koupě se tak skutečně vyplatila. Pokud byste vy i babička nosily svetr dvakrát týdně půl roku po celkovou dobu pětadvaceti let, jedno nošení by vás vyšlo na zhruba dvě koruny a několik haléřů.

CPW = CENA KOUSKU OBLEČENÍ / KOLIKRÁT BYLO NOŠENO

Hledejte ty nejlepší možné kousky

V dnešní době, je skutečně těžké najít kvalitní kousky, které vydrží. Většina kousků oblečení je sice levná, ale má nízkou životnost a investice se tak vůbec nevyplatí. Hledáte-li pořádné oblečení, mělo by splňovat hned několik faktorů:

  • Nadčasovost
  • Padnoucí střih
  • Udržitelnost
  • Kvalitní zpracování
  • Sympatický vzhled
  • Příjemný materiál

S takovými kousky se pak dá snadno pracovat na principu Cost Per Wear. Bohužel se spíše setkáte s pravým opakem. Trendy oblečení, které po prvním vypráním chytá žmolky, švy jsou zkroucené, má nepravidelné lemy a je zkrátka nekvalitní.

Blogeři a marketing podporují konzum

Díky vysoké poptávce konzumentů, obrovskému množství blogerů, módním časopisům a internetovým obchodům lidé nakupují o sto šest. Reklamám je těžké se ubránit. Slevy a výhodné nabídky rádoby kvalitního šatstva na nás vyskakují na každém internetovém rohu. Důsledkem jsou skříně praskající ve švech. Co v nich je? “Výhodně” nakoupené trendy oblečení, které nám nepadne, nesplňuje očekávání, nebo už se stihlo poničit.

Drahé kousky pomáhají šetřit peníze

Kousky, nad kterými se před zakoupením rozhodujete, a které stojí více peněz, jsou později ty nejčastěji nošené. V koloběhu skříň-svět-pračka jsou takřka neustále. Pamatujte si, že ačkoli je prvotní suma vyšší, výdaje spojené s nákupem dalších oděvů se snižují.

Jak si stojí váš šatník?

  1. Nejprve se pusťte do třídění. Ale žádné vyhazování, nebojte. To může přijít až později z vašeho vlastního rozhodnutí.
  2. Své šatstvo si nyní roztřiďte na dva tábory. Na jednu hromádku dejte všechno, co vás v systému CPW vyšlo levně. Na druhou kupku odložte věci, které vás vyšly na nesmyslnou meziplanetární částku.
  3. Až budete mít hotovo, zamyslete se nad tím, jaké oblečení leží v jakém táboře. Máte v tom levném CPW kožené boty, GoreTexovou bundu za šest tisíc, Levi's džíny a kabát od lokální návrhářky?

Nedivím se, já také. V pravém táboře zůstanou vyšívané sukně, ulítlá trika s nápisem, koženkové sandály, psaníčka, nesmyslné platformy, jehly nebo vše s leopardím vzorem. Uf, hned se cítím o dost lehčí. A vy?